Tips

Vores erfaringer og anbefalinger vedr. ferie i vores lejligheder i Østrig, Bad Gastein.

Vi er en familie som er faldet for Bad Gastein og området omkring. Vi og vores familie tilbringer så mange ferier som muligt i lejlighederne. Vores lejligheder er derfor meget personligt indrettet således, at de passer til vores familie.Det håber vi at I vil respekterer.

Bad Gastein er i stor udvikling. Der bliver hvert år investeret meget i området. For at det er muligt, er vi som ejere af ferieboliger forpligtiget til, at udleje sine boliger. Vi vil helst have en god og åben dialog med vores gæster så derfor lejer vi mest muligt ud privat via denne hjemmeside.Vi har så mange gode og positive oplevelser som vi gerne vil dele med jer. Da vi kender området, skal I bare spørge og vi vil hjælpe, på baggrund af vores erfaringer og kendskab.

Vi vil på denne side forsøge at besvarer så mange af jeres spørgsmål som muligt, men er der noget som I føler ikke er besvaret, er I meget velkommen til at ringe eller skrive og vi står meget gerne til rådighed.

Transport.
Det er meget let at køre til Østrig og Bad Gastein. Fra Padborg kører I ad A1 til Hamburg. Derefter går motorvejen over i A7 som I følger frem til Würzburg, her kører I på tværs ad A3 frem til Nürnberg. Fra Nürnburg kører I syd på A9 frem til München. Efter München kører I ad A10 til Salzburg. Det er blot de sidste 50 km I kører fra motorvejen og ind i Gasteiner dalen.
I skal være opmærksom på ikke at ramme München og Hamburg i tidsrummet 8,00-9,00 om morgen samt aften i tidsrummet 16,00-17,00. Her er der næsten altid kø.

Transporttid:
Transporttid fra Vestsjælland ca. 13-14 timer

Spar ca. 1000,00 kr. på samme transporttid fra midt og vestsjælland.
Ved transport fra midt og vestsjælland har vi fundet ud af, at det for os er lettere at tage over broen. Transport tiden er den samme, da vi ikke skal indregne tid til ankomst før færgeafgang, samt ingen kø kørsel efter færgen. Samtidig sparer vi ca. kr. 1000,00 da færgen er dyr og broen kun koster kr. 220,00.
Vi føler at det er for tidligt med pausen på færgen, så derfor får vi ikke udbytte af den.

Transporttid fra Midtjylland ca. 12 timer

Nedbrud af bilen på motorvejen.
Er I så uheldige, at bilen går i stykker på motorvejen er det meget vigtigt, at I først finder kilometer standen i vejsiden inden I ringer efter hjælp. De vil ikke komme og hjælpe jer, før I oplyser helt nøjagtigt hvor I holder. Vi har oplevet at holde ved noget vejarbejde, hvor kilometer standen var nedtaget. Har I navigation med kan I via den finde ud af, hvor I holder.
Vi blev siddende i bilen, men blev af politiet bedt om, at stige ud og stille os i grøften så langt væk som mulig af hensyn til vores sikkerhed. Det er derfor vigtigt, at man har varmt tøj tilgængeligt i bilen og gerne også nogle tæpper. Det er lovpligtigt, at have gule refleks veste pr. person i bilen, som man naturligvis skal iføre sig når man stiger ud. Ellers var servicen i top.

Transfer til Italien
Skal I holde sommerferien i Italien har vi rigtig god erfaring med at benytte Bad Gastein som transfer.
Kør hjemmefra midt på ugen, book 3-4 dage i Bad Gastein. Har I lejet noget i Italien lørdag til lørdag står I op lørdag morgen kører ca. 5 km udenfor byen her ligger  byens biltog, lørdag er der afgang for hver halve time, ingen pladsreservation. I køre jeres bil op på togvognen og går selv ind i passagervognen. Turen gennem bjerget tager ca. 10 min og koster ca. 19 EUR (2012 pris) for bil og alle passager. I er nu ankommet til byen Mallnitz og der er ca. 4 timers kørsel til Adriaterhavet. På denne måde har I haft en rigtig behagelig køretur uden de voldsomme kødannelser som der ellers kan være i højsæsonen.

Vignetter (vejafgift i Østrig)
I Østrig er det lovkrav at købe vignetter som sættes i bilens forrude. Vi har oplevet at politiet tjekker parkeret biler i byen, så den skal I ikke spare væk.
Vignetter koster (2014 pris 8,2 EUR) og kan købes på alle tankstationer syd for München. Lige før grænsen til Østrig ligger der også en kiosk som sælger dem.
Det er også muligt at bestille dem hjemmefra ved at gå ind på FDM´s hjemmeside. Her kan man købe dem online og få dem tilsendt på hjemmeadressen de koster kr. 65,00 plus kr. 20,00 i forsendelse.Husk blot at det skal gøres i god tid inden afrejse.
Vignetter udstedes for min. 10 dage. Skal man være på skiferie i 14 dage er man nød til at købe 2 á 10 dage.

www.fdm.dk

Børn i bilen
Vi har 3 børn i alderen 10,13 og 16. Vi har gennem de sidste 7 år selv kørt til Østrig med børnene på bagsædet. Det har været en meget stor succes.
Vi køber altid nogle nye film som de ikke har set før. Gerne noget som de alle har interesse i. Vi har lavet en turnus ordning hvor de på skift bestemmer hvad de skal se. Det fungerer rigtig godt.
Vi har madpakker med i bilen og meget gerne noget sundt, gulerødder, agurker mm.
Ikke for meget slik og sodavand da det blot gør dem aktive og det kan være svært på sådan en tur.

Dagen efter ankomsten til Østrig er vores børn imidlertid meget aktive så vi planlægger altid en vandretur eller tidligt på ski.

Pauser. Mad og drikke.
Vi holder alle pause når vi tanker bilen. Alle skal ud af bilen.
På tankstationerne langs motorvejen har næsten alle cafeteria eller smurte sandwich som vi synes smager rigtig godt.

Toiletter
Toiletterne i Tyskland er rigtig flotte. I nordtyskland er der fortsat en lille skål som man lægger penge i når man forlader toilettet(så husk mønter)

Lidt længere nede i tyskland er der en automat hvor det typisk koster 0,7 Eur at komme på toilettet. Disse automater spytter en kupon ud som har en værdi på 0,5 Eur. Den skal I huske at tage med jer.
I kan benytte dem i butikken eller cafeteriet på tankstationerne. Vi samler dem tit sammen og benytter dem så samlet på en tank. De skal ikke benyttes med det samme og kan benyttes alle steder som har denne ordning og det er næsten alle tankstationer langs motorvejen syd for Hamburg.

Ankomst til Østrig
Vi kan godt lide at køre hjemmefra sen eftermiddag. Vi er derfor tit i Østrig omkring kl. 7.00. Byens bager er åben så her kører vi ned og sætter os for at nyde morgenmaden.
Efter sådan en tur bliver vi altid trætte, men når alligevel et par timer på ski eller en kort vandretur og så tidligt i seng om aftenen. Vi er så dagen efter udhvilet og klar til en god lang dag på ski eller vandretur i bjergene.

Rabat på liftkort for børnefamilier
Har I 3 børn og unge (født efter 2004) så er der hele sæsonen rabat på liftkort. Det 3. barn får gratis liftkort hvis i samtidig køber min. 1 voksen liftkort på mindst 6 dage. (Husk de kræver fremvisning af pas for at se om det er jeres børn).

Skiferie i uge 12 og resten af sæsonen er liftkort til alle børn og unge gratis(født efter 2004), hvis I samtidig køber mindst 1 voksen kort på 6 dage eller mere. (også her kræver de fremvisning af pas.)

Små børn med på skiferie
På toppen af bjerget er der indrettet indendørs funCenter til børnene. Her er der spillekonsoller, hoppeborg, boksebolde, klatrestativ mm. Er børnene lidt ældre ligger der en restaurant ovenpå hvor I kan nyde dagens måltid mm mens børnene leger.
Rundt omkring på løjperne ligger der rigtig mange hyggelige spisesteder. Da vores datter var 3 år gik jeg ofte ind på en af dem og bestilte en kakao eller kaffe sammen med hende. Hun kunne så sove en lille lur, mens jeg nød min kaffe og de andre tog en ekstra tur. Det har vi aldrig haft nogen som har sagt noget til, men har gjort at dagen var rigtig hyggelig for alle.
Da hun var 3 og 4 år tog vi også ofte kabinebanen eller bilen til Angertal. Her er der en  meget børnevenlig bakke med en træklift. Den er også velegnet til en tur på kælk.

Blåt sygesikringskort
Blåt sygesikringskort er påkrævet i Østrig. Det er derfor vigtigt at I husker at bestille det i god tid hjemmefra inden jeres afrejse. Det kan bestilles på www.borger.dk og er gyldigt i 5 år.